Konusu:

“Kişisel gözlem ve deneyimleriniz ışığında, lise öğreniminin size ilerideki yaşamınız için kazandırdıkları hakkında ne düşünüyorsunuz?”

 

Yazar Rumuzu: bayrak1923

 Eser Sıra Numarası: 26022024eser09


                                                                             LİSE EĞİTİMİNE KISA BİR BAKIŞ


Okullar, pek çok kültürel unsurla birlikte bilgiyi insanlara (çoğunlukla çocuklar ve gençler) sistematik bir şekilde aktararak yeni kuşakların daha donanımlı yetişmesini sağlayan kurumlarıdır. Liseler ise temel bilimlerin altyapısının öğrencilere aktarıldığı, akademik eğitime giden yolun son aşamasıdır. Bu anlamda bireyin gelişiminde oldukça önemlidir.

Liselerin öğretim yönü bir yana bırakıldığında öğrencinin öğrenimi sırasında içinde bulunduğu ergenlik dönemi; öğrenciyi fiziksel, duygusal, sosyal ve bilişsel olarak etkiler. Örneğin bu dönemde çeşitli sebeplerden ötürü içine kapanmaya başlayan öğrenciler, okul ortamının kazandırdığı birlikte çalışma, iletişim kurma, takım çalışması yapma gibi becerilerle öğrenciye sosyal ve duygusal faydalar sağlar. Aynı zamanda liselerde katılım fırsatı sunulan çeşitli etkinlikler ve kulüplerle öğrenciler ilgi alanlarına yönelik yeteneklerini geliştirme şansı yakalar.

Günümüz ilköğretim kurumlarından olan ortaokullara kıyasla disiplin anlamında daha sıkı olan liseler, öğrencilere yaptıklarının sonuçları olacağını daha açık bir şekilde göstererek onların sorumluluk sahibi olmasını sağlar. Öğrenciyi gelecek yaşamına hazırlar ve öğrencinin olgunlaşmasına katkıda bulunur. Liseler aynı zamanda mezun olduğunda resmî olarak "ergin" (reşit) de sayılan öğrencilerinin kariyer planı yapacağı, geleceğini düşünsel olarak şekillendireceği bir yerdir. Bu noktada, liselerin rehberlik servislerinin uzmanları tarafından belli bir program çerçevesinde yönlendirilir ve desteklenir.

Kısaca ifade edilecek olursa lise eğitimi, bireyin akademik ve sosyal hayatına, kariyer gelişimine katkıda bulunan önemli bir aşamadır. Bu dönemde kazanılan bilgi, beceri ve değerler öğrencilerin yaşamlarına kalıcı biçim verir. Bu nedenle lise eğitimi; yalnızca bireyin geleceğine değil aynı zamanda toplumun ilerlemesine de önemli katkılar sağlar.

Öneminden kısaca söz ettiğim "lise" kelimesinin isim atası olan "Lykeion"u Aristotales, hocası Platon'un okulu Akademia'ya (Günümüzde "akademi" kelimesinin de lisans eğitimini karşılaması çok manidardır.) bir alternatif olarak kurmuştur. Bu okulda felsefenin ana alanlarını oluşturan metafizik, mantık, etik ve politikanın yanı sıra biyoloji, fizik gibi alanlarda da dersler verilmiştir. Burada verilen eğitimle liseler sadece Antik Yunan değil, dünya tarihinde önemli rol oynamıştır.

Orta Çağ Dönemi’nde eğitim, genellikle kilisenin kontrolü altında manastırlarda veya katedrallerde verilirdi. Bu dönemde eğitim genellikle teoloji, dil bilgisi ve felsefe üzerineydi. Rönesans Dönemi'yle birlikte bilim ve sanat alanlarındaki yeniliklere paralel olarak eğitimde de bazı değişiklikler yaşandı. Latince, Yunanca, matematik, astronomi ve müzik gibi alanlara önem veren özel okullar ortaya çıktı. Ancak bu okullar genellikle zengin ve soylu ailelerin çocuklarına yönelikti.

Antik eserlerin Arapçaya ve Arapçadan Latinceye çevrilmesi, Rönesans ve Reform hareketleri Aydınlanma Çağı’na zemin hazırlamıştır. Buna paralel olarak yerel dillerle eğitim verilmesi yaygınlaşmıştır. Ayrıca tedrici olarak matematik, fen bilimleri ve sosyal bilimlere daha fazla önem verilmiştir. Sanayi Devrimi'nin gerçekleşmesiyle de endüstriyel toplumun ihtiyaçlarına yönelik meslekî ve teknik eğitim önem kazanmıştır. Bu dönemde Avrupa’daki devletler tarafından desteklenen modern (çoğunlukla seküler) lise eğitim sistemleri kurulmuştur. Bu dönemde kız öğrenciler için de eğitim olanakları genişlemeye başlamıştır.

Osmanlı İmparatorluğu'nda ortaöğretim düzeyinde eğitim, "idâdî"lerde verilmiştir. Bunlar, Yenileşme Dönemi eğitim kurumlarındandır. "İdâdî" kelimesi hazırlama ve yetiştirme anlamlarına gelir. Dönemin bütün okullarının hazırlık sınıflarına da idâdî denmiştir. İdâdîler; bahriye, mühendishane, tıbbiye ve harbiye gibi okulların hazırlayıcısı niteliğinde olmuştur. İdâdî Nizamnâmesi’ndeki maddelere göre her kasabada bir idâdî açılacak, idâdilerde Müslümanlar ve gayrimüslimler beraber eğitim alabilecek, idâdîlerde ders olarak Türkçe dil bilgisi, Fransızca, mantık, coğrafya, tarih, cebir, kimya ve resim dersleri verilecekti. Ayrıca babalardan da kızlarını okula kaydetmeleri istenmişti. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulmasıyla beraber 1923 yılında bütün ortaöğretim kurumlarına lise adının verilmesi kararlaştırıldı. Dünya çapında ise lise eğitimi II. Dünya Savaşı sonrasında yaygınlaştı ve zorunlu hâle getirildi. 

Tarihsel gelişimi dikkate alınarak bugünkü yapısı kıyaslanınca ülkemizdeki liseler, karma eğitim esasının benimsenmesiyle cinsiyet eşitliğinin büyük oranda sağlandığı kurumlar hâline gelmiştir. Aldığımız matematik, edebiyat, tarih, coğrafya, fizik, kimya, biyoloji gibi derslerle ciddi bir akademik altyapımız oluşmaktadır. Rehberlik servislerinin yönlendirme çalışmalarından, okulların düzenlediği etkinlikler ve kulüplerden yararlanma hakkına sahip olan öğrenciler, bunu en iyi şekilde kullanarak kariyer gelişimlerine de büyük katkı sağlayacaktır. Öğrenciler, onlara sunulan bu imkânları değerlendirerek, kendi ilgi alanlarına okul dışından da yatırım yaparak liseden hem akademik, hem de kişisel beceri anlamında donanımlı biçimde mezun olacaklardır.



önceki eser / sonraki eser