Konusu:

“Kişisel gözlem ve deneyimleriniz ışığında, lise öğreniminin size ilerideki yaşamınız için kazandırdıkları hakkında ne düşünüyorsunuz?”

 

Yazar Rumuzu: bengi1234

 Eser Sıra Numarası: 27022024eser02


                                                            LİSE ÖĞRENİMİ BİZE NE Mİ KATAR?


Bir insan geleceğine nasıl karar verir? Mesela bir mühendis, mühendis olmak istediğine nasıl karar verir? Hayatın bize ne getireceği hakkında en ufak bir fikrimiz yokken onunla ilgili ilk eğitimi lisede alıyoruz.

Lisenin sözlükteki karşılığı ilköğretimden sonra öğrencileri yükseköğretime hazırlayan öğretim kurumudur. Benim nazarımda ince bir çizgi. İlköğretimdeki çocukluk evresinin bitimiyle yükseköğretimdeki yetişkinlik evresinin tam ortası olan ergenliğin en yoğun yaşandığı dönem lisede geçer. Peki ergenlikte ne olur da liseyi bu kadar önemli kılar? Kendimizi keşfetmeye, gerçek arkadaşlıklar kurmaya, iradenin ne olduğunu ve nasıl kullanıldığını anlamaya yani olgunlaşmaya başlıyoruz.

Bir insana eğer matematik veya sözel dersler verilmezse matematiksel ya da sözel zekâya sahip olup olmadığını anlayamaz. Bir bireye öğrenim hayatı boyunca edebiyat dersi verilmezse başka toplumların sosyo-kültür yapısını anlamakta zorlanır. 21. yüzyılın gereği olan teknoloji bir bireyin geleceğini de şekillendirmektedir. Bundandır ki fen dersleri olmazsa teknolojiye ilgi duyan bireyler bu dala ilgi duyduklarını bile fark edemezler. Evet, hayatta ne olacağını bilemeyiz ama hayatın ileride bize sunacağı fırsatların bilgi ve beceriye dayanması durumunda kendimizdeki yetenekleri fark edemezsek elimizdeki fırsatları kaçırır ve mutsuz oluruz.

Biz insanlar bencil yaratıklar olduğumuzdan arzularımızın hemen gerçekleşmesi için elimizden ne geliyorsa yaparız. Hatta bu yüzden kendi sorumluluklarımızı bile ihmal ederiz. Bir bireyin küçük yaştan itibaren ne istediğinin bilincinde olması gerekir. Ergenlik tam da burada devreye girer. Ne demişler: “Ağaç yaş iken eğilir.” Eğer olgunlaşmaya başladığımızda arzularımızın bizi ele geçirmesine sürekli izin verirsek ileride iradesine sahip olamayan bireylere dönüşürüz. İlköğretime göre akademik başarıya daha odaklandığımız lise yıllarında işler biraz daha sistematik yürür. Sınavlar geldiğinde düşük not almamak için evde bir çalışma düzeni oluşturmalıyız. Üniversiteler öğrenci kabul sürecinde bizim hayallerimize ilgi ve yeteneklerinize değil de akademik başarımıza bakarlar.

Lise yılları bizim biraz da ailemizden bağımsız hareket edebileceğimiz bir süreci kapsar. Ailemiz dışında bambaşka bir ortama girdiğimiz bu yerde spor, bilim, sanat, felsefe ve güncel konular hakkında fikirlerimiz oluşur ve görüşlerimizi akranlarımızla tartışabiliriz. Bu da bize birbirimize karşı empati ve saygı duymanın önemini kavramamıza yardımcı olur.

Sonuç olarak lisede, hayatımızın stajını yapıyoruz ve bilmeliyiz ki zamanları geriye alamayız. Kendimizi tanımamız, her şeye saygı duymayı öğrenmemiz, iletişim ve becerilerinizi geliştirmek, öz güveni yüksek, kendi ayakları üzerinde durabilen, yenilikçi, araştıran ve sorgulayan bireyler olabilmemiz için en verimli yıllarımızdır. Belki de bu yıllarımız, bizim iyi bir geleceğe sahip olabilmemiz ve kendimizi bulmamız için hayatımızın ilk basamağı olabilir. Bu yüzden bu yıllarımızı en verimli şekilde geçirmeli ve bunun öneminin farkında olmalıyız.

 


önceki eser / sonraki eser