Konusu:

“Kişisel gözlem ve deneyimleriniz ışığında, lise öğreniminin size ilerideki yaşamınız için kazandırdıkları hakkında ne düşünüyorsunuz?”

 

Yazar Rumuzu: kartal0638

 Eser Sıra Numarası: 26022024eser06


                                                                     Beni Ben Yapan Lise Yıllarım

 

          “Bir  keresinde  panoda  liseler  arası  bilgi  yarışması  duyurusu  görmüştük  arkadaşlarımla. Bir  anlık  kendimize  güvenle  biz  de  başvurduk.  Aradan  iki  üç  hafta  geçti  geçmedi  kendimizi bilgi  yarışması  masasında  bulduk.  Sorulardan  gram  bir  şey  anlamıyorduk.  Toplam  15  soru vardı ve 7-0 karşı takım öndeydi. Sonra nasıl oldu bilmem, arkadaşlarımla lise hayatımızdaki kazanımlarımız,  tecrübelerimiz  ve  bilgi  birikimimiz  sayesinde  bilinçaltından  cevapladık  geri kalan  8  soruyu.  Biz  de  kendimize  inanamamıştık  ama  olmuştu  işte…”  Buna  benzer lise hikâyelerinden bahsetmiştir illaki büyükleriniz. Bana da bu hikâyeyi annem anlatmıştı. Şimdi ben  de  bir  lise  öğrencisiyim  ve  lise  öğreniminin,  öğrencilere  akademik  bilgi  sağlamanın yanında  hayatları  boyunca  kendilerini  keşfedebilecekleri,  beceri  ve  deneyim  kazanacakları, sorumluluk  duygularının  yükseleceği  ve  bununla  birlikte  sosyal  etkileşimlerle  daha  sık karşılaşacakları  bir  ortam  sunduğunu  düşünüyorum.  Ortaokuldaki  ders  yoğunluğunun artması ve hatta bazı okullar için İngilizce eğitim verilmesi öğrencileri şu an zorlasa da ileriki hayatlarında pek çok avantaj sunacaktır. Lise öğrenimi boyunca öğrenciler daha çok projeye imza  atma  imkânı  bulur,  daha  fazla  yarışmaya  katılır,  akademik  ve  sosyal  becerilerini geliştirirler.  Bunun  yanında  hayatın  en  temel  yapı  taşlarından  biri  olan  lise  öğrenimi öğrencilere  ileriki  yaşamlarında  karşılaşacakları    dünyası,  üniversite  ve  genel  hayatın getireceği zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olur.

           Lise  öğrenimi  sırasında  öğrencilerin  ekip  çalışmaları  ve  farklı  görüşlerle  daha  sık karşılaşmaları sonucu hem diğer insanların görüşlerine saygı duyma eylemleri hem de takım ruhu anlayışları gelişir. Bu süreç sadece akademik bilgi değil, aynı zamanda kişisel gelişim, sorumluluk  duygusu,  zaman  yönetimi  gibi  hayati  becerileri  de  içerir.  Lise  yılları,  öğrencilere bağımsız  düşünme,  özgün  olma  ve  iletişim  becerileri  gibi  sosyal  ve  duygusal  yönleri  de geliştirme fırsatı sunar. Benim için neredeyse yeni başlayan lise öğrenimimde bu ana kadarki gözlem ve deneyimlerim ışığında ileride bir işe girerken bana sorulacak olan öz geçmişimi oluşturmam  konusunda  çok  büyük  bir  etken  olduğuydu.  Ders  sayısının  artması  ve  her  ne kadar  şimdi  şikâyette  bulunsam  bile  sayısal  derslerin  İngilizce  işlenmesinin  ileride  hem Türkçe  hem  de  İngilizce  sunum  becerilerimi  geliştireceğine  ve  özgüvenimi  artıracağına eminim.

          Okulum;  beni  disiplinli,  planlı,  düzenli  ve  dakik  olmaya  sürükledi.  Ayrıca  okul  içerisinde düzenlenen koro, tiyatro, sahne önüne çıkma, insanlara önemli günler ve etkinlikler hakkında konuşmalar  yapma  ve  sorunlarımı  saygı  çerçevesi  içerisinde  diğer  insanlarla  çözme  gibi konularda  büyük  bir  etken  oldu.  İlk  defa  bir  enstrümana  olan  büyük  ilgimi  keşfettiğim  lise öğrenimim,  her  stres  veya  demotive  olduğumda  keman  çalarak  yeniden  enerjik hissedeceğimi  ve  bu  alanda  kendimi  geliştirerek  okulda  orkestraya  katılacağımı  gösterdi. Hatta bana ileriki yıllarda kendi konservatuvarımı açıp gönüllü olarak insanlara keman dersleri vereceğim samimi bir ortam oluşturma fikrini geliştirdi.

           Spor alanında da gelişme imkânım oldu. Haftada en az üç gün futbol antrenmanlarım ve en az iki gün badminton antrenmanlarım oluyor. Spor yaparken kendimi hem daha dinç hem de daha sağlıklı hissediyorum ve zorlu şartları olan bir hayattan bir süreliğine uzaklaşmama yardımcı  oluyor.  Bazen  spor  ve  akademik  çalışmalarımı  aynı  anda  yürütebilir  miyim  diye sorguluyorum  kendimi.  Bazen  çok  zorlanıyorum  ama  gece  kafamı  yastığa  koyduğumda  en azından  keşke  bunu  da  yapsaydım  demiyorum.  Zamanımın  çok  kıymetli  olduğunu öğreniyorum lisede. Planlı bir şekilde her alana yetişmeye çalışıyor ve üniversiteden önce kendimi yoğun bir tempoya hazırlıyorum. Sınavlar, performans ödevleri, konu kavrama testleri gibi  akademik  değerlendirmelerle  sosyal  hayatımı  bir  arada  tutabilmek  için  düzenli  çalışma alışkanlığı,  zaman  yönetimi  becerileri  ve  planlama  yapabilme  yetisi  gibi  pratik  beceriler  lise yıllarında  edindiğim  değerli  unsurlardandı.  Bazen  her  şeyin  üstüme  geldiğini,  çok  yoğun olduğumu  ve  yetişemediğimi  düşünüyorum.  Ama asıl önemli olan bu tür olaylarda pes etmeden çalışarak hedeflerimizi unutmamaktır. Ayrıca çoğu yetişkin aradan yıllar bile geçse lisede edindikleri arkadaşlık bağlarını kolay kolay unutmuyor ve aralarındaki kuvvetli bağları daha da güçlendiriyor. Lise öğreniminde bir ortaokul öğrencisi gibi küçük, bir üniversiteli gibi de büyük olmadığımız için çoğu ilklerimizi yaşıyor ve unutulmaz anılar ediniyoruz. Ben de bir yetişkin  olduğumda  ve  zamanda  geriye  dönüp  baktığımda  lise  yıllarımı  hayatımın  en eğlenceli, verimli, olgun hissettiğim ve belki de en çılgın şeyleri deneyimlediğim dopdolu bir zaman  dilimi  olarak  hatırlayacağım.  Lisede  okuduğum  kitaplar  şu  anda  ufkumu  ve  hayal gücümü geliştirdiği gibi ileride de bunu yapmayı sürdürecek. Şu anda ilgilendiğim hobilerim belki de ileride seve seve yapmaya  devam  edeceğim  hobilerim  olarak  kalacak.  Dahası  lise öğreniminde aldığım eğitimler ve atölyeler ile kendimi daha iyi keşfedebileceğim.

         Kısacası lise yılları, kişisel olarak kendimi keşfetme ve ilgi alanlarımı belirleme sürecinde büyük  bir  rol  oynuyor. Tüm bu deneyimler, ileriki yaşamımda  karşılaşacağım her  türlü duruma  daha  hazırlıklı  olmama  yardımcı  oluyor.  Okulun  biz  öğrencilere  sunduğu  proje yarışmaları,  şiir  yazma  yarışmaları,  kompozisyon  yazma  yarışmaları,  bilgi  yarışmaları, İngilizce  başarı  yarışmaları  gibi  imkanlar  sayesinde  kendimizi  adım  adım  geliştiriyoruz. Lisede  olmanın  verdiği  sorumluluk  ile  kardeşlerimize  örnek  olmayı  ve  şu  ana  kadar edindiğimiz bilgileri bizlere göre imkânları daha kısıtlı, 21. yüzyıl becerilerine ulaşmaları zor olan öğrencilerle paylaşmayı kendimize görev ediniyoruz. Benim için en önemlisi de sonsuza kadar  unutamayacağım  tecrübeler  ve  kopamayacağım  arkadaşlık  bağları  kurmamda  en büyük  paya  sahip  olması.  Hayata  gerçek  anlamda  atılmadan  önce  güzel  anılar  biriktirmeye devam ettiğim için çok şanslı olduğumu düşünüyorum.



önceki eser / sonraki eser