Konusu:

“Kişisel gözlem ve deneyimleriniz ışığında, lise öğreniminin size ilerideki yaşamınız için kazandırdıkları hakkında ne düşünüyorsunuz?”

 

Yazar Rumuzu: pamuk1026

 Eser Sıra Numarası: 27022024eser13


                                                 Geleceğin Işığında

 

Eğitim, bir çocuğun zihinsel kanatlarını güçlendirmek ve ruhunu doğru yönde yönlendirmektir” demiştir Plato. Eğitim, bir insanın kendi potansiyelini keşfetme macerasının kapısını aralar. Sınıflar, kitaplar ve öğretmenler; bilginin dokusunu örerek, öğrencileri kendi benzersiz desenlerini oluşturmaya teşvik eder. Her bireyin hayatına farklı renk, anlam ve derinlik katar ve onu güçlendirmek de kişinin elindedir. İrademizin ışığında, kendimizi daha iyi anlamlandırdığımız ve tanımladığımız lise yıllarının ilkokul ve ortaokul yıllarından da farkı “irade” kavramıyla ortaya çıkmaktadır. 

Lisede okuyor olmak bizlere herkesin farklı hayatları,pencereleri, olduğunu ve her bireyin kendine has özellikleri; karakteri olduğunu açık bir şekilde gösterir. Zıt ya da benzer karakterlerdeki bireylerle bir araya gelmek de bizlere, hayatın kendisine farklı perspektiflerden bakmamıza yardımcı olur. Tıpkı hayatın kendisi gibi… Her biri farklı, özel insan toplulukları gibi…

Lise süreci sadece biz bireylerin özünü değil, düşünme yapısını da etkileyebilir; evrimleştirebilir. Artık belli bir olgunluğa ulaşan biz bireyler, farklı insanlarla uzun saatler kaynaşarak ayrı düşünce yapılarında dahi olsak da hep birlikte aynı ortamda bulunabileceğimizi; fikirlerimizi paylaşabileceğimizi bizlere göstermektedir. Fikirlerimizi bizlere aşılayan sadece arkadaşlarımız değil, aynı zamanda öğretmenlerimizdir. Sadece kariyer basamaklarını tırmandırmak ile sınırlı bırakmayıp, aynı zamanda hayatın karmaşıklıkları ile baş etme konusunda güçlü bir temel oluşturarak bizleri geleceğin liderleri , sorumluluk sahibi bireyleri ve toplumlarına değer katan etkili iletişimciler olarak yetişmemizde olanak sağlarlar.

 

Lise hayatı, bizlerin sadece mesleki eğitimi ve süreci başarı olarak gören ve salt bilgi odaklı bir eğitimden öteye geçerek; hayatlarının temelini şekillendiren ve gelecekteki zorluklarla baş etme yetisi kazanmış, çok yönlü bireyler olarak yetişmemizi sağlayan kritik bir evre olarak öne çıkar. Salt bilgi transferi değil, iyiyi doğruyu ayırt etmeye başladığımız bu yıllarda; lise ergen birey olan bizlerin hayatındaki önemli bir kilometre taşıdır. Bu taş, aynı zamanda düşünsel kapasiteyi genişleten, duygusal zekayı güçlendiren ve etik değerleri pekiştirme yolunda derinlemesine bir keşif süreci sunan bir yapı olarak da adlandırılabilmektedir. Bu adlandırmayla beraber; bizler sadece mesleki başarıya ulaşmakla kalmaz, aynı zamanda hayatlarına şekil veren önemli becerilerle donatarak gelecekteki zorluklarla baş etme yetisi kazanmış bireyler olarak yetişiriz. Serpilir büyürüz, akademik sınırların ötesine geçmemize ve sadece bilgi yığınına değil; aynı zamanda öğrenme sürecinin kendisi üzerinde düşünme ve eleştirel analiz yetenekleri de bu özelliklerin gölgesinde kazanırız. Farklı disiplinlerdeki dersler ile biz öğrencilere evrensel bir bakış açısı kazandırarak, çeşitli bilgi alanları arasında bağlantılar kurabilmemizi ve entegre düşünme yeteneğimizi geliştirmemize yanı sıra olanak tanımamıza fırsat verilir. Bizlere bu fırsatı tanıyan lise hayatı, oturduğumuz sıralarda öğretmenlerimizin gözlerinin içine bakarak dinlediğimiz her cümle ile sadece ilgi alanlarımız olan dersler ile sınırlı değil; bizlerin geleceğimize açılan kapının aralanmasındaki en büyük etkenlerdendir.

Lise hayatı öğrenim hayatımızın ışığında sadece sınıflarda işlenilen sekiz belki de on dersten ibaret olmayan bir süreçtir. Koridorlarda etkinlik için koşturan; projeler yapmak için koştur koştur öğretmenlerimizi arayan, seçtiğimiz kulüplerle ne etkinlik yapsak diye karış karış etkinlikler arayan, kütüphanesiyle aç olan beyinlerimize doyurduğumuz, ilgi alanlarımıza göre seçimler yaptığımız bir öğrenim hayatını bizlere sunar. Sosyal etkileşim aracılığıyla biz bireylerin toplumsal kimlik ve etik değerlere ilişkin derin bir anlayış kazanmasını destekler. Sınıf içi tartışmalar, kültürel farklılıklara saygı gösterme ve çeşitli bakış açılarını anlama konularında zenginleştirir. Gelecekteki liderlik rollerinde kültürel uyum sağlama ve çeşitlilikle başarılı bir şekilde etkileşimde bulunma becerisi kazanmamızı sağlar. Sadece bilgi aktarımı değil, aynı zamanda bireyin içsel dünyasını keşfetmesine odaklanan lise yılları, bizleri duygusal zekalarını güçlendirme ve kendi değer sistemlerini oluşturma fırsatı verir.

Bu süreç, genç bireyler olan bizlerin duygusal dengeyi sağlamamıza, stresle başa çıkmamıza hatta eyleme geçen faaliyetlerde empatik ilişkiler kurmamıza katkı sağlar. Sosyal sorumluluk projeleri ve gönüllü çalışmalar, bizleri çevrelerine duyarlı bireyler olarak yetiştirmenin ötesinde; sosyal sistemlerin karmaşıklığını anlama ve ilerideki hayatımız da değişime katkıda bulunma bilincini kazandırır. Lise eğitiminin bireylere sadece kendi başarılarımız için değil, aynı zamanda gelecek hayatımızda toplumsal bir vizyonla hareket etme arzusuyla donatma amacına da hizmet eder. Bizlerin sadece mesleki arenada başarılı olmaktan çok, hayatlarımıza derin bir anlam katan becerilerle donatarak onları düşünen; sorgulayan ve etik değerlere sahip bireyler olarak topluma kazandırır. Kazanılan her bir ferd, toplumun yapı taşını oluşturur. Birey ne kadar donanımlı ve tecrübeli ise oluşan taş yığınları bir hayli sarsılmaz olur.

Uzun lafın kısası, lise süreci sanılanın aksine bizleri gelecekte sadece kafaları salt bilgilerle dolu olan bireyler yapmaz; kendi deneyimleri ışığında bu dünyada yaşayan ve kendi  idealleri gölgesinde düşünmeyi, çoğu zaman da farklı bakmayı; bakılan farklılıkları uygun bir üslüp ile temellendirmeye ve hayatın karmaşıklıkları ile baş etme konusunda sağlam bir içsel temel zemin oluşturma konusunda da diğer konularda olduğu gibi lisenin etkisi çok büyüktür…



önceki eser / sonraki eser